Hur äter man kuren?

Cambridge går att anpassa efter ditt personliga önskemål, allt beroende på vilket resultat du önskar och hur bråttom du har. Det är bara du som bestämmer takten på din viktminskning, men sammanfattningsvis, ju fler måltider du byter ut mot Cambrige Viktprogram, desto snabbare går din viktminskning. Du kan välja att äta Cambridge på något av följande sätt:

Ren kur/Nivå 1
Byt ut dagens alla måltider mot Cambridge mjölkdrinkar och soppor. Detta är det mest effektiva sättet, då äter du 3 måltider per dag med CambridgeKuren och tillsätter bara vätska. Ren kur ger också en rensande effekt av kroppen eftersom slaggprodukter försvinner och du får ett betydligt bättre näringsupptag. Detta är bra om du t.ex under en period ätit mycket "skräpmat" eller mat fattig på näring och rik på socker. Av den rena kuren blir du inspirerad och motiverad, tack vare det snabba resultatet. Du blir pigg och får överskottsenergi samt en känsla av upprymdhet. Dina hungerskänslor avtar.

Ren kur/nivå 1 rekommenderas inte för gravida/ammande kvinnor eller om du lider av hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes typ 1, gikt, njurinfektion, kroniska infektioner, för lågt blodsocker, allvarliga hjärtrytmstörningar eller av annan orsak står under regelbunden läkarbehandling. Kontakta oss om du är osäker. Som en riktlinje kan man säga att ren kur, dvs 3 måltider Cambridge per dag ger en vikminskning på cirka 1,5 - 4 kilo per vecka.

Upptrappning efter ren kur
Den rena kuren kräver ingen nedtrappning av din kost, du kan gå direkt på den.

DOCK rekommenderar vi starkt att du följer följande upptrappningsråd.Minst en vecka efter avslutad kur för att få bästa varaktiga resultat.
Alla dagar äter du 3 cambridgepåsar för den basala näringen skull.
Dag 1 lägger du till 100 gr magert protein, dvs fisk, fågel, kött eller ägg. Ät proteinet till soppan eller som ett mellanmål under dagen.

Dag 2-7
Äter du förutom dina tre cambridgemåltider en fjärde måltid bestående av 100 gr protein och grönsaker.
Inga kolhydrater från potatis, pasta, ris, bröd eller frukt.
Drick dagligen 2-3 liter vatten.

Upptrappningen är VIKTIG
Många frågar om det verkligen är så viktigt att äta 3 cambridge OCH ett litet mål mat - och ja, det är det. Om du går rätt på en "normal" kost lagrar kroppen snabbt upp kolhydrater igen och du får en snabbare viktuppgång.

Om du bara äter 2 ck/dag och ett mål mat är risken att du äter för lite och kroppen istället sätter igång och lagrar fett.
Du skall 3 ck/dag och protein och grönsaker beskrivet här brevid. INGA kolhydrater första veckan dvs. pasta, ris, bröd och frukt.
Efter väl genomförd ren kur med bra viktnedgång så slarva inte med upptrappningen. Du vill väl ha ett varaktigt resultat?

Kombinerad kur/nivå 2-3
Byt ut exempelvis frukost och lunch mot Cambridge mjölkdrinkar och soppor. Kombinerad kur, dvs. 2-3 måltider Cambridge per dag samt en måltid enligt tallriksmodellen ger en viktminskning på cirka 1 - 3 kilo per vecka. (Tallriksmodellen när du vill gå ner i vikt = halva tallriken grönsaker, en fjärdedel protein och en fjärdedel kolhydrater)

Fritt antal måltider
Precis som det låter! Varje måltid av Cambridge innehåller bara 147 kalorier men 1/3 av dagens totala näringsbehov. Att byta ut exempelvis kvällsmålet mot en mjölkdrink eller soppa ger också god effekt men på lite längre sikt.

Vi brukar säga:
Ät som en prins på morgonen och som en tiggare på kvällen.

Kontakta oss

Telenummer / Mail / Kartor / Öppettider mm finns här


Share |


Undrar du över något angående CambridgeKuren ? Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig inom 2 arbetsdagar.
Hej! Vi har för närvarande en driftstörning som påverkar formuläret nedan. Maila eller ring istället. helena@livs-viktigt.se eller 0702-41 91 59