Motion

"75% av Sveriges vuxna befolkning över 30 år är inte tillräckligt fysiskt aktiv för att uppnå hälsoeffekt"
Källa: Björn Ekblom och Johnny Nilsson SISU 2000

Motion låter tråkigt, det handlar ju faktiskt mer om rörelseglädje.

Det går inte att prata om hälsa och friskvård utan att prata om motion. Det är nyckeln till varaktig viktbalans och välbefinnande.

Vilken är den bästa motionen?  Den som blir av!

Motion och fysisk aktivitet stärker vårt immunförsvar, motverkar stress, ger oss bättre ork och kan förebygga och lindra depression. Som om inte det skulle räcka så får du starkare skelett, du stärker hjärtmuskelaturen, du blir lyckligare eftersom endorfiner frigörs och du blir slankare.

Motion behöver inte vara tråkigt. Det gäller att hitta en form som passar just dig. Skogspromenader, stavgång, dans, storstädning, trädgårdsarbete...ja listan är oändlig. Den bästa motionen är som någon sa - den som blir av!

Tips! Skaffa en stegräknare och ha som målsättning att komma upp i 10.000 steg per dag. Det motsvarar ca. 1 timmes promenad per dag. ALLA steg räknas så knäpp på dig räknaren när du stiger upp och avläs resultatet när du går till sängs. Hur ligger du till? Får du tillräckligt med motion varje dag?

Promenader är "riktig motion"!! Ibland när jag frågar om min klient motionerar blir ofta svaret "Nej, jag promenerar bara" Promenader är en viktig aktivitetsform eftersom den bidrar till starkare hjärta och lungkapacitet. Promenader är dessutom en enkel och flexibel motionsform eftersom den kan genomföras av alla - överallt - i hemmet, på arbetsplatsen, på väg och från arbetet. Du som reser mycket - promenera runt hotellet.

Kaloriförbrukning per 30 minuters aktivitet

Aktivitet

Antal förbrukade kcal

Kvinna

Man

Vila

28

35

Sitta

33

42

Stå

39

51

Gå 4 km/tim

79

102

Gå 6 km/tim

132

153

Diska

57

79

Matlagning

86

121

Dammtorka

68

96

Kontorsarbete

57

79

Längdskidåkning

193

229

Mangla

43

53

Köra bil

42

54

Maskinskrivning

57

73

Sy

42

53

Snickra

70

88

Barnpassning

70

88

Fälla träd

195

245

Gräva i trädgården

198

248

Fotboll

179

236

Klättring

195

245

Gå i uppförsbacke

195

245

Cykling

139

175

Tennis

136

171

Dans

138

173

Golf

70

88

Segling

71

88

Bordtennis

69

87

Jogging

171

200

Lätt trädgårdsarbete

86

114

Terränglöping

200

271

Hälsofakta

  • Puls: normal i vila 60-70 slag/min.
  • Maxpuls 220 - ålder
  • Kroppsfett: Normalvärden kvinna 25-31% av kroppsvikt
  • Kroppsfett: Normalvärden man 18-25% av kroppsvikt

Du kan dela upp dina promenader i småpass under dagen. Kan du ex. promenera en stund på lunchen? Hoppa av bussen 2 hållplatser tidigare? Ställa bilen 10 minuter längre bort från arbetsplatsen? Träffar du inte dina vänner så ofta du önskar? Ring dom och fråga om dom vill följa med på en kvällspromenad.

Har du ändå inga ideér? Gå ut genom dörren - gå fem minuter i en riktning och vänd sedan tillbaka. Då har du där fått 10 minuters promenad. Alla bäckar små....

Allt som behövs för en promenad är ett par bra, bekväma och stabila skor. Investera i ett bra (=som andas) regnställ så kan du promenera även när det regnar. Det är reningsbad för själen!

Tips! Vill du ha ytterligare utväxling av dina promenader? Gå med stavar!
Upp till 40% mer effektivt och bra träning för hjärtat.

Så här gör promenaderna att du mår bättre för varje dag!

Direkta fördelar (samma dag)

  • Må bättre mentalt
  • Känna mer energi
  • Lägre blodtryck - i några timmar
  • Ökade nivåer av "goda" hormoner i blodet
  • Bättre självkänsla - jag har gjort nåt positivt i dag

Kortsiktiga fördelar (inom några veckor)

  • Bättre sömn
  • Bättre självförtroende
  • Bättre immunförsvar
  • Motverkar stress och ängslan
  • Ökad insulinkänslighet

Långsiktiga fördelar (månader till år)

  • Viktminskning
  • Minskad risk för vissa cancersjukdomar
  • Halverad risk för hjärt-kärlsjukdomar
  • Bättre kondition
  • Starkare, smidigare muskler.
  • Ökad ämnesomsättning.

Källa: "Motivation för motion" (Sisu).

Kontakta oss

Telenummer / Mail / Kartor / Öppettider mm finns här


Share |


Vill du veta mer om Kost och Hälsa, kostsamtal mm ? Vi svarar inom 2 arbetsdagar.
Hej! Vi har för närvarande en driftstörning som påverkar formuläret nedan. Maila eller ring istället. helena@livs-viktigt.se eller 0702-41 91 59