Stress

STRESS bra eller dåligt? Hur som helst, det vi kan göra är att lära oss att förhålla oss till den. Stressen finns runt om oss och vi på Livs-Viktigt lär dig att hantera din situation genom att lära ut tips och användbara tekniker!

Evolutionen
Människan är skapad för stress. Låter det konstigt? Så var det i tidernas begynnelse. Det handlade om vår överlevnad.

Jag är den första att skriva under på att liv utan stress vore tråkigt. Enformigt. MEN det gäller att stressa rätt! Jag vet hur man gör och kan lära dig också. Det innebär att du får mer energi, ork och lust till det som är viktigt i ditt liv.

Av vår tid på jorden har vi levt 99,8% som jägare och samlare. Det var under den tid som jägare och samlare våra kroppar byggdes för ett liv som vandrare med brist på föda av och till. Det liv vi lever numera har mycket lite eller ingenting att göra med det liv vi skapades för.

Den tillfälliga stressen får oss att prestera bättre och koncentrera oss mer. Vi samlar våra krafter. Vår kropp är skapt för den. Efter denna korta stress slappnar vi av och återgår till "normalläge". Vi på Livs-Viktigt hjälper individer och grupper att lära sig att stressa rätt. Det går. Vi har nycklarna och verktygen - och är duktiga på att förmedla dom!

Positiv stress
är när man kan ha nytta av stressreaktionen. Inför vissa mer krävande uppgifter eller framträdanden skärper man sig extra och presterar bättre, både fysiskt och intellektuellt - om man har "lagom" stressnivå. En del människor fungerar bättre och får också mer gjort under en viss press.
Felaktigt tror en del att bara för att man har roligt under stressen så är den positiv. "Jag trivs ju med mitt jobb..."
Blir även det "roliga" betungande och alltför kravfyllt uppstår en negativ effekt.

Negativ stress
uppstår när stressbelastningen blir för hög. När vi inte får tillräckligt med vila och återhämtning. Vi känner och upplever för höga krav och har för lite resurser att möta det med. Vi blir okoncentrerade, överbelastade, oroliga och lättirriterade.
Är du omgiven av idioter? Är dina vänner tråkiga? Har du ingen lust? Hamnar du ofta i konflikter? Sover du sämre? Då är det nog dags att dra i handbromsen!

Stress är subjektivt
beroende på hur vi tolkar en situation och upplevs stress olika från person till person.

Informationssamhället
I dagens samhälle går allt fort, vi är uppkopplade jämt och vår hjärna får ta emot massor av information varje dag.
Några lätta knep kan hjälpa dig som chef att få din personal att stressa mindre/rätt.

Den stress vi upplevde på savannen när vi behövde kraft för att besegra ett hot eller fara, den stressen upplever vi idag istället i vår vardag. När vi hamnar i kö på Ica och i bilkön på väg hem från jobbet.
Vi ser "hot" i vardagen allt oftare, och kroppen reagerar som den är skapt för. Vi blir på helspänn och vår kropp reagerar som den är programmerad för - trots dessa inbillade hot. Sällan möter man ett argt lejon på väg hem från jobbet och ändå är vi alla och en var lite eller mycket stressade.

Hitta balansen
Kronisk stress gör oss fysiskt sjuka. Vårt immunförsvar försämras vid stress, näringsupptaget blir sämre och blodtrycket stiger.

Sjukskrivningar och stressrelaterade sjukdomar ökar dramatiskt i Sverige. Utmattningsdepression drabbar allt fler, kvinnor som män, unga som gamla. Vad kan vi göra för att undvika detta?

Det är en massa frågor som kan behöva besvaras. Hur lär man sig hitta balans i tillvaron? Till att börja med kan vi konstatera att vi behöver

  • Sömn
  • Goda relationer
  • Motion
  • Återhämtning

En person i balans som är utvilad och välmående, kan se en ny, förändrad och kanske svårare arbetsuppgift som en utmaning - något som är roligt och positivt.

En annan person som är ur balans och redan har mycket förändringar omkring sig, kan se denna arbetsförändring som ett hot och ytterligare en förändring som oroar, ger stress och är negativt för individen.

Den som inte hittar balans mellan jobb och fritid riskerar att hamna i utbrändhet.
Det är en sjukdom som kräver professionell hjälp av både läkare och psykolog.

Vad kan DU göra för att motverka att hamna i utbrändhet?

Återhämtning! Livsbalans! FRI tid!

En sådan enkel sak som promenader kan göra underverk. Naturen är läkande och studier har visat att fysisk aktivitet kan vara lika eller till och med mer verksamt än mediciner. Promenader höjer serotoninhalten i hjärnan.

Ät mindre fett och socker. Sov ordentligt. Undvik alkohol och andra droger. Drick inte för mycket kaffe. Omge dig med människor som ger dig kraft och energi, skratta och ha roligt, lär dig säga nej!

Vi hjälper dig gärna med mer råd och tips!

Till sist några varningssignaler:
Har du ofta huvudvärk?
Har du hjärtklappning?
Har du problem med magen?
Sover du sämre?
Har du ingen matlust?
Tackar du nej till umgänge med dina vänner?

Om ja, som sagt, dags att dra i handbromsen. Som en klok kvinna en gång sa till mig "det enda du med all säkerhet inte kommer säga på din dödsbädd är - tänk om jag ändå hade jobbat lite mer i mitt liv".

Kontakta oss

Telenummer / Mail / Kartor / Öppettider mm finns här


Share |


Vill du veta mer om Kost och Hälsa, kostsamtal mm ? Vi svarar inom 2 arbetsdagar.
Hej! Vi har för närvarande en driftstörning som påverkar formuläret nedan. Maila eller ring istället. helena@livs-viktigt.se eller 0702-41 91 59